Min påbörjade resa

Jag vet att jag tidigare inflikat här i bloggen lite om att jag dels ska opereras nu den 5 nov, och operationen är en Gastric Bypass operation. Jag har varit överviktig i nästan hela mitt liv, och har som många andra provat på diverse dieter och andra metoder för att gå ned i vikt, vilket i längden inte har fungerat. Funderingarna kring denna operation har funnit hos mig redan för ca 3 år sedan, men beslutet växte fram förra året.

I slutet av september 2007 tog jag upp detta men en läkare och fick på påbörja en kur med reductil utan resultat. I slutet av oktober skickades min remiss och den 7 december var jag på första info-mötet i Torsby. Därefter var det en tid av väntan. I augusti detta år gick jag en mycket bra 4 dagars kurs om operationen, metoder, livet efter, träning osv.  Den 6 oktober fick jag påbörja en lågkaloridiet för att snabbt gå ned 7-8 kg inför operationen (snabb viktnedgång minskar först fettet runt levern vilket underlättar operationen). Och den 9 oktober fick jag träffa läkare, narkosläkare, ta EKG, blodprover osv. Så nu den 5 november så gäller det.

Just nu med lågkaloridieten så står vågen på -9,7 kg.

En Gastric Bypass operation innebär detta kort o gott:
Vid gastrisk bypass kopplar man helt enkelt bort magsäcken, så maten inte passerar den. Istället kopplas tunntarmenmatstrupen och tolvfingertarmen kopplas in längre ned på tunntarmen. direkt till en liten ficka strax efter

Gastrisk bypass anses vara den mest effektiva, och över tid den mest hållbara, metoden för viktreduktion. Fördelarna för patienten är ett bättre och hälsosammare liv samt att samhällskostnaderna minskar då dyrbar vård för fetmarelaterade sjukdomar elimineras i stor utsträckning.

Dvs. näringsupptaget blir försämrat  och man kan inte äta så stora portioner åt gången, så det är mycket viktigt att man efter operationen äter mycket näringsrik mat och ofta.

Detta är alltså den typ av viktop som är förknippas med minst komplikationer.

Ja, så nu har jag lättat mitt hjärta om min påbörjade resa.
Eftersom jag vet att det finns så otroligt många fördomar mot de överviktiga vill jag direkt undanbe kränkande kommentarer och dylikt. Även jag är en människa med känslor ;)

Kommentarer
Postat av: josefine

hejsan gumman.

tycker det är starkt av dig att gå ut med detta, men ochså bra att klargöra hur och varför, så det inte blir några missförstånd av andra människor.

massa kramar

2008-10-27 @ 13:37:08
Postat av: Jessica

Tack sötnosen! :)

2008-10-27 @ 16:32:18
URL: http://rumbala.blogg.se/
Postat av: AnnaKarin

Lycka till nu - hoppas att få hör mer om hur du mår och hur det går med viktminskningen! Håller tummarna för dig!

2008-11-04 @ 20:38:03
URL: http://lantligt.blogspot.com
Postat av: Jessica

^^ Tack snälla, jag är hemma och mår bra. Ska äntligen ta tag i och skriva i bloggen igen :)

2008-11-23 @ 18:18:23
URL: http://rumbala.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0