Chokladbrownies med färskost och hallon

Tycker du, som jag, om choklad? Då kommer du tycka om dessa. Jag själv har provat baka dem en gång   och säger MUMMA!




Ät som dem är eller servera som efterrätt med vispad grädde till.
Enligt mig blir de mycket godare ”dagen efter”.


Chokladbrownies med färskost och hallon

Ingredienser:

Chokladsmet:
300 g mörk choklad
200 g smör
2 dl strösocker
4 ägg
3,5 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker

Färskostkräm:
200 g färskost/cream cheese (ex. Philadelphia)
0,5 dl strösocker
1 ägg
1 msk vetemjöl

Dekorering:
ca 2 dl hallon (frysta går bra, behöver ej tinas)


Gör så här:

1. Smörj och mjöla en ungsform 20×30 cm eller klä in den med bakplåtspapper.

2. Smält choklad + smör i vattenbad eller i mikron. Kör du i mikron så rör om ofta så det inte bränns. Jag smälte faktiskt det direkt i kastrullen, först smör och sedan små bitar av chokladen, vispa vispa!

3. Vispa ägg och socker poröst med elvisp. Rör ner chokladen och tillsätt mjöl och vaniljsockret.

4. Vispa ihop färskostkrämen (färskost, strösocker, ägg och vetemjöl).

5. Häll först chokladsmeten i formen, klicka sedan ut färskostkrämen jämnt över formen. Dra med en gaffel eller kniv försiktigt runt i smeten så det blir ett mönster. Tryck sedan försiktigt ner hallonen över hela ytan.

6. Grädda 20 minuter i 175 grader. (Den fortsätter stelna efter ugnen).


Låt kakan kallna och skär sedan lagom stora bitar.

Tips! Dubbelsats fungerar till "vanlig" plåt. Kakan går även att frysa ned.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0