Varm currysås

Jag har lite svårt för att "ge ut" recept...varför? Jo, jag har aldrig en aning om vad för mängd jag har i...det kan ju skapa lite, lite problem vid matlagning ibland.
Men hur som haver, här kommer ett litet "recept" på varm currysås. Anledning? Den är faktiskt rätt god, och jag tror, bra mycket bättre/hälsosammare än dessa eviga pulversåser!

Ingredienser:
3-6 tsk Curry
½-1 Gul lök
3 dl vatten
(Valfritt: 2-3 msk Thai Sweet chili)
(ev. 1 dl mjölk)
Kycklingfond/kycklingbuljong
Redning
Smör/olja att steka i

Gör så här:
Bryn hackad lök i smör/olja så löken börjar bli mjuk.
Tillsätt curry, mängden beror på dig!
Låt curryn fräsa med någon minut (curryns smak framhävs vid stekning)
Tillsätt vatten och ev. mjölk och fonden/buljong (jag använder flytande fond)
Låt det koka upp och häll på redningen (jag anv. ibland Maizen eller mjöl "shakat" med vatten)
Red till önskad konsistens (och smaksätt med Thai sweet chili).
Såsen fungerar bra till pasta/ris/bulgur serverat med ex. kyckling.
Japp, that's it. Den blir säkert ännu godare med en skvätt grädde eller creme fraiche - men tanken är att den ska fungera utan såna godingar! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0