Myller, alkohol, godis, shopping - Oxhälja

"Oxhälja är Sveriges största marknad och den har anor från 1600-talet. Den går av stapeln i Filipstad årligen första helgen i september.

Historik
Staden Filipstad uppstod p.g.a. det goda läget och blev ett handelscentrum mellan Vänerbygden och Bergslagen. Hit kom lantbrukare och handelsmän och sålde sina produkter till gruv- och skogsarbetarna på bestämda tider på året. Ett sådant tillfälle var i början på september, då grönsaker, säd, frukt o.dyl. skördats. Det blev starten för marknaden i Filipstad. De som skulle handla kom långväga ifrån och hade många resdagar åt båda hållen, varför de passade på att roa sig när de var på höstmarknaden."

Källa:
Wikipedia

Att kunna undgå att marken är till helgen är rätt svårt. Även om jag bor utanför stan så är kontoret jag jobbar på mitt i smeten. Och alla dessa Oxhälja-erbjudanden som det annonserats om! Jag fasar inför att trängas med alla 150.000 besökare och gå gata upp och ned tills jag är alldeles slut, men samtidigt ska det faktiskt bli kul. Lukten av popcorn, småfynd, onyttig mat och öltält på kvällen.

Så med andra ord ser jag framemot helgen med skräckblandad förtjusning!


Kommentarer
Postat av: josefine

oo de ska bli så kul med marken jag
längtarrrr..

2007-08-31 @ 12:42:18
Postat av: Jessica

Hehe jajamensan. Dag två nu då :)

2007-09-01 @ 19:57:56
URL: http://rumbala.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0