Mitt jobb



Jag och min arbetshörna med min kära, kära iMac (nödvändigheter = kaffe och vattenflaska).

Så vad jobbar jag egentligen med då? Jo jag och två stycken till (chefen K + medarbetaren M) ger ut ett annonsblad (normalvis varannan vecka) som når ut i hela Filipstad och Hällefors kommuner.

En vanlig arbetsvecka då vi gör i ordning tidningen ser ut ungefär så här:

Månd
- K och M ringer upp kunder efter en ringlista och påminner om att det är dags. De är ute på kundbesök hos de som har allt klart (tar emot manus + fotograferar), jag har hand om mailingslistan och så gör jag klart de annonser som har fullständigt manus klart. Letar fram aktuell "utfyllnad" (högtider, historier, recept osv).

Tisd - K och M är ute på kundbesök i Filipstad nästan hela dagen, då och då droppar de in med annonsbokningar som jag tar hand om.

Onsd - K och M är ute på kundbesök i Hällefors så jag är själv på kontoret (kontoret ligger i Filipstad). Det är nu telefonen börjar ringa, mail och annonsbokningar börjar droppa in mer och mer. Jag jobbar undan så mycket annonser jag kan. K's man kommer in då och då under veckan och korrekturläser alla annonser (för även kunden kan vara blind när den vet vad som ska stå).

Tors - På torsdagarna är själva annonsstoppet. Det är nu vi jagar efter manus till alla förbokade annonser, gör kundbesök på de sista ställena som inte hunnit klart innan, gör klart de annonser som kommit in. Vi ringer även runt efter korrektursvar på de annonser vi har fått i väg under början av veckan. Denna dag brukar bli sen, det är först på eftermiddagen man kan få lite mer arbetsro. Kan sluta för dagen allt mellan kl. 18-22.

Fred - Nu ska allt göras klart. Några annonser droppar in fortfarande fast annonsstoppet var dagen före. Jag försöker jobba undan med annonserna, M ringer de sista korrekturen och gör i efterhand några annonser. K börjar sätta tidningen så fort som möjligt. Först på eftermiddagen brukar alla annonser vara klara. Jag och M anpassar all utfyllnad till de luckor som blir i tidningen. Själva sättningen + utfyllnaden brukar ta ca 4-5 timmar. Vi räknar annonsbokningarna, räknar annonserna i datorn och på utskrifterna för att se så någon inte har missats. Vi har slutat allt mellan kl 18-24 på en sådan dag. Det beror alldeles på hur snabbt folk svarar på korrektur, hur tidiga de är med att lämna in manus m.m Under helgen tas annonsbokningarna och tidningsutkastet med hem till K där den läses igenom ännu en gång för att kolla att inget är felaktigt, att layouten ser bra ut osv. Så på måndagsmorgon gör jag i ordning tidning för tryck och skickar iväg den över nätet till vårat tryckeri i Karlstad.

Följande veckan då tidningen kommer ut brukar vi kalla "lugna veckan". Däremot så brukar den inte bli alldeles lugn då det är både broschyrer, foldrar, visitkort osv som ska göras klart.

Kommentarer
Postat av: Jonsy

Känner igen arbetsgången från min tid på en lokaltidning :) Materialstopp, manusstopp och definitivt stopp är ju väääldigt olika saker, ha ha. Och aldrig blir det som man tänkt sig!

Kram!

2009-06-01 @ 08:26:24
URL: http://www.jonsy.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0