All världens dieter

Som viktoperad funderar man ofta (i alla fall jag) på olika dieter, olika sätt att fortsätta att gå ned i vikt, träning m.m. Ibland även till en överdrift (tyvärr), men det kanske inte är så konstigt när man haft en rejäl övervikt och "drastiskt" gått ned en hel del. Nöjd? Nej, fan, tyvärr. Så trist och trött jag blir på mig själv. Men även om jag inte är nöjd så är jag både glad och tacksam.

Jag har ju lyckats gått ned mina 75%-80% av övervikten, helt enligt statistiken - men det är ju en del kvar.

Dietträsket också för den delen är ju enormt. GI, Atkins, LCHF, ISO (LCHQ) osv osv osv. Gemensamt är ju ofta att det är kolhydraterna som är boven i dramat, vilket jag är ganske ense om.

"Många" har blivit sålda på LCHF (Low carb, high fat) som går ut på att du äter så lite kolhydrater som möjligt (ca max 5 gram / 100 gram föda (5%)), ta bort alla lightprodukter och var inte rädd för fett. Jag tycker en hel del verkar vettigt, men jag är inte såld. Första delen är personlig, nämligen många av de största, svenska, förespråkarna av LCHF tycker vi viktopererad har stympat vår kropp och kan inte förstå hur vi kunnat göra något sånt när man "så enkelt" kunnat gått ned med LCHF - avskyvärt tycker jag. För det andra är jag inte helt övertygad om att denna metod är bra i längden. Men det är ju bara vad jag tycker/känner/tror. Fungerar det för dig och du mår bra, kör på! Är du intresserad av LCHF rekommenderar jag sidan "LCHF för nybörjare, Kostdoktorn"


Om jag skulle gå på någon diet tycker jag ISO-dieten verkar intressant, eller LCHQ (Low carb, high quality) som den även kallas. ISO innebär egentligen att portionerna fördelas på 33% protein, 33% kolhydrater och 33% fett. Men du kan även äta mindre kolhydrater (ca 20%). Balansen är viktig och att det är av bra kvalitet. I motsats till LCHF "får" du inte äta fett från ex. bacon, korv eller annat mättat fett utan det ska vara mer "lågkalori", dock ej light vad jag kan förstå då det innehåll ofta mer socker. Kolhydraterna ska självklart inte heller vara "snabba". Läs mer på www.isodieten.se (trist att det kostar att bli medlem dock). Det negativa är ju  att enligt vissa riktlinjer så ska du endast äta 1600 kcal/dag vid viktnedgången, vilket kan ibland bli kämpigt (kan jag tänka mig).

Nä, att snickra ihop något man själv trivs med är nog ändå bäst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0