Linfröknäckis

Detta var både mums och enkelt att baka. Perfekt för mig som egentligen inte är sådär förtjust i att knåda, jäsa osv, men däremot älskar knäckebröd. Det blir ju lätt att man äter mycket bröd i vardagen, frukost - mellanmål - kvällsmat. Vill man dra ned på kolhydraterna är dessa perfekt då de innehåller mindre än hälften av mängden kolhydrater än "vanligt knäckebröd".
MEN tänk på att de är linfrö-baserade, dvs. ej bra att äta för mycket av (överkonsumering av linfrön kan vara farligt då de innehåller cyanid). Men håller du dig till rekommenderad dos 1-2 matskedar (10-20 gr) per dag ska det inte vara någon fara. Vad jag kunde läsa mig till finns det inga förgiftningsfall heller - men det kan vara bra att veta! I receptet används 120 g linfrön (hela) som delas upp i 18 bitar, vilket blir avrundat ca 7 gr/bit.

Receptet kommer från tidningen iFORM nr 6, 2012.


LINFRÖKNÄCKEBRÖD:
18 bitar
120 g linfrön (hela)
2 tsk havssalt
80 g havrekli
60 g sesamfrön
1,5 äggvita

Häll linfrön i en skål och täck med vatten. Låt dem dra i ca 15 min så de "suger" i sig vattnet. Tillsätt havssalt, havrekli,  sesamfrön och äggvita och blanda allt samman noga. Sätt ugnen på 180 grader varmluft, jag som har vanlig ugn hade 200 grader vilket fungerade bra. Täck en plåt med bakplåtspapper och bred ut degen med en degspade (degen täcker nästan hela plåten). Grädda i sammanlagt ca 30 min, men ta ut efter 15 min och skär i bitar (grädda sedan tiden ut). De är klara när de är spröda och ljusbruna (jag lät de "grilla" lite längre för att få färg - kanske beror på "vanliga ugnen). Förvaras i kakburk, svalt.


Näringsinnehåll per skiva:
Energi: 37 kcal
Protein: 1,5 g
Kolhydrater: 4 g (i "mina" sportknäcken är det 9,7 g/skiva)
Fett: 2 g
Kostfibrer: 1 g



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0